MindfulnessPraktijk

voor kinderen & jongeren

De Koningskikker

Wat is Mindfulness?

Tijdens de training leren kinderen/jongeren om vanuit een vriendelijke opmerkzame houding hun aandacht te stabiliseren, te richten en verplaatsen. Vanuit een open en vriendelijke houding voor hun omgeving en voor zichzelf. Ze leren aandacht te hebben zonder gelijk te oordelen, zonder iets af te wijzen of te negeren.

Ze leren omgaan met onrust op momenten dat het er is, lastige gedachten en gevoelens te (h)erkennen en niet weg te stoppen of erdoor meegesleept te worden, maar er simpelweg vriendelijke aandacht aan te geven. En bovenal....ze leren aardig te zijn voor zichzelf en anderen. Als kinderen al jong leren hun geest te kalmeren en hun aandacht te stabiliseren en te richten, ontstaat rust in de geest. Een "ont-stresste" geest leert beter, vindt andere oplossingen voor dezelfde problemen en reageert minder impulsief vanuit de automatische piloot. Meer bewust en vanuit rust. Dat scheelt!

Mindfulness voor jongeren en kinderen voldoet aan de grote behoefte om lichamelijk en geestelijk tot rust te komen. De training is gebaseerd op de achtweekse mindfulness-training voor volwassenen zoals eerder ontwikkeld door dr. Jon Kabat Zinn in de jaren '80.

De training voor kinderen en jongeren "Aandacht werkt!" is een aantal jaren geleden ontwikkeld door Eline Snel. De training wordt in diverse Europese landen en in Hong Kong gegeven zowel in het onderwijs, in GGZ-instellingen, in kinderziekenhuizen, in revalidatiecentra en in eigen praktijken.

Ook scholen hebben een groeiende interesse in mindfulness trainingen. Op de P.J.Troelstraschool in Amsterdam wordt door kindertrainer Marijke Paulusma al meer dan 10 jaar de training "Aandacht werkt!" wekelijks aan kinderen in groep 2 t/m 8 gegeven. De aandachtstraining is op die school een vast onderdeel van het lesprogramma, net als rekenen en taal etc. Maar niet alleen de kinderen krijgen daar mindfulness, sinds 2017 kunnen ook ouders deelnemen aan een MIO training. MIO staat voor Mindfulness in Opvoeding&Onderwijs. Ook die training wordt gegeven door Marijke Paulusma, die daarvoor specifiek is opgeleid.

Mindfulness is geen tovermiddel, geen therapie. Kinderen/jongeren zijn van nature nieuwsgierig en onderzoekend van geest en zijn daardoor sneller afgeleid. Door te oefenen in aandacht en bewust aanwezig zijn, leren kinderen even te stoppen, op adem te komen en te voelen wat ze nodig hebben op dit moment. Gedachten stoppen niet, maar je kunt wel leren om niet door gedachten meegesleept te worden, er telkens op in te gaan of ernaar te blijven luisteren.

In Nederland is o.a. door de Universiteit van Amsterdam onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness. De resultaten zijn bemoedigend.

* meer weerbaarheid en minder stress

* meer bewustwording van emoties

* meer gevoelens van geluk, minder last van negatieve gedachtes en piekeren. Daardoor kunnen angsten en eventuele depressieve klachten afnemen

* het gevoel hebben dat het leven meer hanteerbaar is dan voorheen.

* minder snel oordelen. Kinderen leren op te merken wanneer ze oordelen, daardoor leren ze dit minder snel te doen.