MindfulnessPraktijk

voor kinderen & jongeren

De Koningskikker

Wat is Mindfulness?


Tegenwoordig hebben veel mensen over mindfulness gehoord. De definitie van Mindfulness voor volwassenen is 'doelbewust en zonder oordeel aandacht besteden aan het het huidige moment, het hier en nu'. Mindfulness is in de jaren '70 aan de universiteit van Massachusetts door Jon Kabat- Zinn ontwikkeld. Hij ontwikkelde een achtweekse Mindfulness training voor zijn patiƫnten, die gebukt gingen onder zware stress. De training die hij ontwikkelde is een educatieve stressreductie methode d.m.v. meditatie, yoga en westerse kennis over stress en psycho-educatie.


De methode "Aandacht werkt" voor kinderen/jongeren is ontwikkeld door Eline Snel.Voor kinderen is er een meer kindvriendelijke definitie, Mindfulness voor kinderen/jongeren is in het hier en nu, met vriendelijke, nieuwsgierige aandacht aanwezig te zijn en vervolgens je gedrag daar op af te stemmen. Die keuze is belangrijk voor kinderen omdat ze leren niet vanuit de automatische piloot te reageren. Zo leren ze  om vanuit een vriendelijke opmerkzame houding hun aandacht te stabiliseren, te richten en verplaatsen. Vanuit een open en vriendelijke houding voor hun omgeving en.... voor zichzelf. Ze leren aandacht te hebben zonder gelijk te oordelen, zonder iets af te wijzen of te negeren.

Ze leren omgaan met onrust op momenten dat het er is, lastige gedachten en gevoelens te (h)erkennen en niet weg te stoppen of erdoor meegesleept te worden, maar er simpelweg vriendelijke aandacht aan te geven. En bovenal....ze leren aardig te zijn voor zichzelf en anderen. Als kinderen al jong leren hun geest te kalmeren en hun aandacht te stabiliseren en te richten, ontstaat rust in de geest. Een "ont-stresste" geest leert beter, vindt andere oplossingen voor dezelfde problemen en reageert minder impulsief vanuit de automatische piloot. Meer bewust en vanuit rust. Dat scheelt!

De training voor kinderen en jongeren "Aandacht werkt!" wordt in diverse Europese landen en in Hong Kong gegeven zowel in het onderwijs, in GGZ-instellingen, in kinderziekenhuizen, in revalidatiecentra en in eigen praktijken. De training voldoet aan een grote behoefte om zowel geestelijk als lichamelijk tot rust te komen. Het bijbehorende ouderboekje Stilzitten als een kikker is een internationaal succes. Het is uitgegeven in meer dan 40 landen en er zijn meer dan 600.000 exemplaren verkocht.


Ook scholen hebben een groeiende interesse in Mindfulness trainingen. Op de P.J.Troelstraschool in Amsterdam, de eerste MindfulSchool wordt  door kindertrainer Marijke Paulusma en haar collega kindertrainers al vanaf 2009 de training "Aandacht werkt!" wekelijks aan kinderen in groep 2 t/m 8 gegeven. De aandachttraining maakt op die school deel uit van het curriculum, net als rekenen, taal en andere vakken. 

Sinds 2017 kunnen ook ouders en leerkrachten deelnemen aan een MIO training. MIO staat voor Mindfulness in Opvoeding&Onderwijs

Mindfulness is geen tovermiddel, geen therapie. Kinderen/jongeren zijn van nature nieuwsgierig en onderzoekend van geest en zijn daardoor sneller afgeleid. Door te oefenen in aandacht en bewust aanwezig zijn, leren kinderen even te stoppen, op adem te komen en te voelen wat ze nodig hebben op dit moment. Gedachten stoppen niet, maar je kunt wel leren om niet door gedachten meegesleept te worden, er telkens op in te gaan of ernaar te blijven luisteren.

In Nederland is o.a. door de Universiteit van Amsterdam onderzoek gedaan naar de effecten van Mindfulness. De resultaten zijn bemoedigend.

* meer weerbaarheid en minder stress

* meer bewustwording van emoties

* meer gevoelens van geluk, minder last van negatieve gedachtes en piekeren. Daardoor kunnen angsten en eventuele depressieve klachten afnemen

* het gevoel hebben dat het leven meer hanteerbaar is dan voorheen.

* minder snel oordelen. Kinderen leren op te merken wanneer ze oordelen, daardoor leren ze dit minder snel te doen.

0